Monday 21 March 2011

Adjectives - Adjektive (Eigenschaftswörter)

Like in English, the adjective can be placed in two places of a sentence:

a) Das Haus ist gross.  - The house is big.

b) Das grosse Haus ist am Bahnhof. - The big house is at the station.

If the adjective is separated from the noun it describes like in case a), it has no ending.

If it comes immediately in front of the noun it describes, it has an ending which changes according to the noun's gender and case and whether the definite or indefinite article are used:

In connection with the definite article:
Masculin:
Nominativ (who/what?): Der kleine Baum wächst. - The little tree grows.
Plural: Die kleinen Bäume wachsen. - The little trees are growing.
Akkusativ (whom/what?) Ich sehe den kleinen Baum. - I see the little tree.
Plural: Ich sehe die kleinen Bäume. - I see the little trees.
Dativ (to whom/to what): Ich gebe dem kleinen Baum Wasser. - I give water to the little tree.
Plural: Ich gebe den kleinen Bäumen Wasser. - I give water to the little trees.

Feminine:
Nominativ: Die kleine Katze ist niedlich. - The little cat is cute.
Plural: Die kleinen Katzen sind niedlich. - The little cats are cute.
Akkusativ: Ich liebe die kleine Katze. - I love the little cat.
Plural: Ich liebe die kleinen Katzen. - I love the little cats.
Dativ: Ich gebe der kleinen Katze Milch. - I give milk to the little cat. / I give the little cat milk.

Neuter:
Nominativ: Das blonde Mädchen ist zwölf. - The blonde girl is twelve.
Plural: Die blonden Mädchen sind zwölf. - The blond girls are twelve.
Akkusativ: Ich kenne das blonde Mädchen. - I know the blonde girl.
Plural: Ich kenne die blonden Mädchen. - I know the blond girls.
Dativ: Ich schreibe dem blonden Mädchen einen Brief. - I write a letter to the blonde girl.
Plural: Ich schreibe den blonden Mädchen einen Brief. - I write a letter to the blonde girls.

In connection with the indefinite article: The same endings are used after "kein" (no) and
after the possessive adjectives "mein", "dein", "sein" (my, your, his).
Masculin:
Nominativ: Ein kleiner Baum wächst im Garten. - A little tree grows in the garden.
Akkusativ: Ich sehe einen kleinen Baum. - I see a small tree.
Dativ: Ich gebe einem kleinen Baum Wasser. - I give water to a small tree.

Feminin
Nominativ: Eine kleine Katze spielt im Garten. - A little cat plays in the garden.

Akkusativ: Ich kaufe eine kleine Katze. - I'm buying a little cat.
Dativ: Ich gebe einer kleinen Katze Milch. - I'm giving milk to a little cat.

Neuter:
Nominativ: Ein blondes Mädchen wohnt nebenan. - A blond girl lives next door.
Akkusativ: Ich kenne einblondes Mädchen. - I know a blond girl.
Dativ: Ich schreibe einem blonden Mädchen einen Brief. - I write a letter to a blond girl.

Exercise:
Fill in the adjectives (all in nominative case).
Die ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Lehrerin beginnt morgen. (neu)
Der ............................ Mann wohnt im zweiten Stock. (alt) 
Die ................. Aepfel schmecken gut. (grün)
Was kostet das ........................ Auto? (schwarz)
Die ...............................Hose liegt auf dem Bett. (braun)
Das ...................................Heft ist unter dem Stuhl. (rot)
Ein ..................................... Kind ist hier. (klein)
Ein ................................... Rockstar ist im Fernsehen. (britisch)
Ein ................................... Hund bellt. (gross)
Ein ....................................... Mädchen ist im Krankenhaus. (jung)
Eine ....................................... Frau kommt morgen. (deutsch)

Now the same with the accusative case:
Ich kaufe eine ...................................... Jacke. (billig)
Er kennt eine .................................... Frau. (deutsch)
Ich liebe meinen .......................................Wagen. (alt)
Sie hat ihr ................................. Kind besucht. (krank)
Wir haben eine sehr .......................................... Tochter. (intelligent)
Siehst du das ............................................ Mädchen?


Last but not least, the dative case:
Was sagst du dem .............................................. Lehrer? (neu)
Er zeigt der ........................................ Frau die Post. (alt)
Wir schicken unserer ..................................................... Freundin eine Geburtstagskarte. (schottisch)
Sie geben dem ..........................................Mädchen 250 £. (arm)
Sie schreibt ihrem ......................................... Freund einen Brief. (gut)

Possessive Adjectives - Possessivpronomen
Masculin:
mein Vater - my father
dein Vater - your father
sein Vater - his father
ihr Vater - her father
sein Vater - its father
unser Vater - our father
euer Vater - your father (familiar)
Ihr Vater - your father (polite)
ihr Vater - their father

Feminin:
meine Mutter - my mother
deine Mutter - your mother
seine Mutter - his mother
ihre Mutter - her mother
seine Mutter - its mother
unsere Mutter - our mother
eure Mutter - your mother (familiar)
Ihre Mutter - your mother (polite)
ihre Mutter - their mother

Neuter:
mein Kind - my child
dein Kind - your child
sein Kind - his child
ihr Kind - her child
sein Kind - its child
unser Kind - our child
euer Kind - your child (familiar)
Ihr Kind - your child (polite)
ihr Kind - their child

2 comments:

  1. Just want to back up my email with a comment ... won't be at class tonight, my car is very, very ill and I can't get to the centre. I'll catch up on the lesson at home. Gordon

    ReplyDelete
  2. I hope your car will soon feel better and be willing to drive you anywhere soon... We're going to work on chapter 5 and looking at some newspaper articles.
    Mach's gut und hoffentlich bis bald!
    Assja

    ReplyDelete