Sunday 3 April 2011

Verbs in Present Tense - Verben im Präsens (Gegenwart, Gegenwartsform)

All verbs end on -en in their infinitive. Most verbs follow the following pattern of conjugation:

geh-en

ich gehe
du gehst
er geht
sie geht
es geht

wir gehen
ihr geht
sie gehen

You see, the pattern is simple. You cut off the infinitiv-ending (en) and add the respective ending for each person.

Quite a few verbs are irregular. They are called common irregular (gewöhnliche unregelmässige) verbs. They divert from the regular pattern in the second and third person (du, er, sie, es) by changing the vowel:

backen - er bäckt
brechen - er bricht
empfehlen - er empfiehlt
essen - er isst
fahren - er fährt
fallen - er fällt
fangen - er fängt
geben - er gibt
gefallen - er gefällt
halten - er hält
helfen - er hilft
lassen - er lässt
laufen - er läuft
lesen - er liest
nehmen - er nimmt
schlafen - er schläft
sehen - er sieht
sprechen - er spricht
sterben - er stirbt
tragen - er trägt
treffen - er trifft
vergessen - er vergisst
wachsen - er wächst
saschen - er wäscht
werden - er wird
werfen - er wirft
wissen - er weiss


As we already know, the verbs to have and to be, haven und sein, are completely irregular like in any other language:


haben
ich habe
du hast
er, sie, es hat

wir haben
ihr habt
sie, Sie haben


sein
ich bin
du bist
er, sie, es ist

wir sind
ihr seid
sie, Sie sind


And last but not least, there are the so-called modal verbs (Hilfsverben, Modalverben). They are almost always used together with another verb and are some of the most important verbs.


If they are used with another verb, this verb stays always in its infinitive form and in 99% at the end of the sentence. The modal verbs are: dürfen (to be allowed to), können (to be able to), mögen (to like), müssen (to have to), sollen (to be supposed to /...ought...) und wollen (to want to)


dürfen
ich darf
du darfst
er, sie, es darf

wir dürfen
ihr dürft
sie, Sie dürfen


können
ich kann
du kannst
er, sie, es kann

wir können
ihr könnt
sie, Sie können


mögen
ich mag
du magst
er, sie, es mag

wir mögen
ihr mögt
sie, Sie mögen


müssen
ich muss
du musst
er, sie, es muss

wir müssen
ihr müsst
sie müssen


sollen
ich soll
du sollst
er, sie, es soll

wir sollen
ihr sollt
sie, Sie sollen


wollen
ich will
du willst
er, sie, es will

wir wollen
ihr wollt
sie, Sie wollen


In German there is only one form to express actions in the present; there is no difference between present tense and present continuous like in English. 


Verbs with prefix (Verben mit Präfix, Tätigkeitswörter mit Vorsilben)


Some verbs are composed of a verb and a prefix: ankommen (to arrive), fernsehen (to watch TV), umsteigen (to change a train, bus etc.), einkaufen (to shop), anziehen (to dress), abschalten (to switch off), weggehen (to leave, to go away), aussteigen (to get off a bus, train), umziehen (to move), auswandern (emigrate) etc.


In a normal sentence, the prefix will separate from the verb and go to the end of the clause or sentence:


Ich steige am Bahnhof aus. (aussteigen)
Er sieht gerne fern. (fernsehen)
Sie zieht am 13. um, wenn ihr Vater kommt.




 

No comments:

Post a Comment